Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BİLİM UYGULAMALARI DERSİ (5, 6, 7 VE 8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI
#1
1
T.C.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
ORTAOKUL VE İMAM HATİP ORTAOKULU
BİLİM UYGULAMALARI DERSİ (5, 6, 7 VE 8. SINIFLAR)
ÖĞRETİM PROGRAMI
ANKARA
2013
T.C.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
SAYI:114 TARİH:14/08/2013 KONU: Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Bilim
Uygulamaları Dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim
Programında Değişiklik Yapılması
ÖNCEKİ KARARIN
SAYI: 162 TARİH: 14.09.2012
Kurulumuzun 14/09/2012 tarihli ve 162 sayılı kararı ile kabul edilen, Ortaokul ve İmam Hatip
Ortaokulu Bilim Uygulamaları Dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programında, 2013-2014
Öğretim Yılından itibaren 5 ve 6’ıncı sınıflardan başlamak ve kademeli olarak uygulanmak üzere ekli
örneğine göre değişiklik yapılması,
Kurulumuzun 14/09/2012 tarihli ve 162 sayılı kararı ile kabul edilen Ortaokul ve İmam Hatip
Ortaokulu Bilim Uygulamaları Dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programının 2013-2014 Öğretim
Yılından itibaren uygulamadan kaldırılması
kararlaştırıldı.
Nabi AVCI
Millî Eğitim Bakanı
Prof. Dr. Emin KARİP
Kurul Başkanı
Dr. Hüseyin ŞİRİN
ÜYE
Prof. Dr. Mehmet BAYYİĞİT
ÜYE
Doç. Dr. Hatice Duran YILDIZ
ÜYE
Abdülkadir YILMAZ
ÜYE
Prof. Dr. Cengiz ALACACI
ÜYE
İbrahim BÜKEL
ÜYE
Dr. İbrahim DEMİRCİ
ÜYE
Doç. Dr. Güray KIRPIK
ÜYE
2
1. GİRİŞ
Bilimsel ve teknolojik açıdan hızla gelişen ve ilerleyen dünyamızda öğrendiğimiz ve
öğreneceğimiz bilgileri gelecek nesillere aktarmak en önemli hedefimiz olmalıdır. Bir çalışmanın
bilimsel nitelik taşıması için öncelikle gözlemlenebiliyor ve deneysel olarak elde edilebiliyor olması
gerekir. Deney yapan bireylerin kendi düşünce, görüş, fikir ve inançlarından etkilenmeden, hayal
güçlerini ve yaratıcılıklarını katarak deneylerini yapabilmeleri sağlam bilimsel çalışmalar ortaya
konulmasını sağlar. Uygulamalarla desteklendiği sürece, edinilen bilgiler daha kalıcı olur. Böylece
toplumların güçlü bir gelecek oluşturmaları bilim ve teknoloji alanında uluslararası rekabet
edebilecek, problemleri kendileri çözebilecek bireyler yetiştirmeleri ile mümkündür. Bunun için
bireysel farklılıkları ne olursa olsun bütün öğrencilere erken yaşta olaylara bilimsel bakış açısı
kazandırılması gerekir. Bilimsel bakış; bireylerin araştırma‐sorgulama, eleştirel düşünme, problem
çözme ve karar verme becerileri geliştirmeleri, yaşam boyu öğrenen bireyler olmaları, yakın ve uzak
çevreleri hakkında merak duygusunu sürdürmeleri demektir. Bu bakış açısını yakalamak da bilimle
ilgili bilgi, beceri, anlayış, tutum ve değer kazandırılmasını gerektirir. Bu bakış açısının en önemli
özelliklerinden biri de bilimsel bilgilerin değişime açık ancak bir o kadar da güvenilir olmasıdır. Çünkü
bilimsel bilgiler veriye dayalı olup bilim insanlarının tartışmalarıyla zamanla oluşturulurlar. Bilimsel
bilgilerin değişebileceğini kabul etmek aslında bilimin gelişimini sağlamaktadır.
Olaylara bilimsel olarak yaklaşan bireyler, bilimin ve bilimsel bilginin doğasını, ilke, yasa ve
kuramlarını anlayarak uygun şekillerde kullanır. Problemleri çözerken ve karar verirken bilimsel süreç
becerilerini uygular. Bilim Uygulamaları dersi sayesinde öğrencilerin yaratıcılıkları, hayal güçleri ve
araştırmacı yönleri gelişecektir. Bu, öğrencilerin diğer derslerde başarılarının artmasını, öğrendiklerini
yaşamlarına yansıtma fırsatını yakalamalarını sağlayacaktır. Böylece temel bilim uygulamalarına
yatkın bilim insanı olmak yolunda ilk adımlar atılmış olacaktır.
Bilim Uygulamaları dersindeki uygulamalar öğrencilerin öz güvenlerini ve uygulamalardan
kaynaklı motivasyonlarını artırıcı niteliktedir. Öğrenciler hazır bilgi almak yerine kendi kendilerine
araştırabilen, sorgulayabilen bireyler olacak şekilde yönlendirilmelidir.
3
2. DERSİN AMAÇLARI
Öğrencilerin çevrelerindeki olayların bilimsel temellerini keşfetmesini sağlamak amacıyla
hazırlanan Bilim Uygulamaları dersinin amaçları;
 Doğada ve çevrelerinde meydana gelen tüm olayların bilimsel bir açıklamasının olduğunun
farkına varmalarını sağlamak,
 Bilimsel dayanağı olmayan bilgileri ayırt etmelerini, bilimsel gelişmelerin önemini ve
yaşamdaki etkilerini fark etmelerini sağlamak,
 Çevredeki olaylara bir bilim insanı gözüyle bakılabileceğini fark ettirmek,
 Merak etme, sorgulama, gözlem ve araştırma yapma, yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem
çözme, karar verme vb. becerilerini geliştirerek bilimsel düşünme yeteneği kazandırmak,
 Günlük hayat ve doğa ile bilim arasında ilişki kurabilme yeteneği kazandırmak,
 Çevrede ve doğada meydana gelen tüm olayların farklı bilim dalları ile incelenmesine rağmen
bir bütün hâlinde gerçekleştiğini fark ettirmek,
 Farklı derslerde öğrenilen ve öğrencilere soyut gelebilecek kavram ve terimlerin somut olarak
gözlemlenebilmesini ve anlaşılabilirliğini sağlamak,
 Araştırma yaparken uygun bilimsel yöntem aşamalarını seçerek kullanabilmelerini sağlamak,
 Bilimsel olayların basit etkinliklerle de açıklanabileceğini keşfetmelerini sağlamak.
 Kendilerinin, toplumun ve çevrenin karşılıklı faydasını gözeten tutum ve değerler geliştirmeye
teşvik etmek,
 Teknolojik gelişimin ancak bilimsel temellere dayandığında var olabileceğini anlamalarını
sağlamak,
 Yaşamında ne yaptığını, ne tasarladığını ve ihtiyaçlarına göre neler tasarlayabileceğini bilen
bilinçli bireyler yetiştirmek,
 Bilimsel bilginin “değişebilir olma, gözlem ve çıkarıma dayanma, hayal gücü ve yaratıcılık,
kanun ve teori farklılığı” gibi özelliklerini etkinliklerle öğrenmelerini sağlamaktır.
4
3. BİLİM UYGULAMALARI DERSİNİN TEMEL PRENSİPLERİ
Öğrenciler Bilim Uygulamaları dersinde öğretmen rehberliğinde uygulamalar yapabilecekleri gibi
zaman içerisinde tecrübe kazandıkça bağımsız araştırmalar yapmaları konusunda
heveslendirileceklerdir. Öğrencilerin Bilim Uygulamaları dersinde etkinlikleri yaparken gözlem, ölçüm
yapma, veri toplama ve sınıflandırma, sayı‐uzay ilişkisi kurma, tahmin etme, çıkarım yapma vb. temel
bilimsel süreç becerilerini (EK 1‐Tablo 1) kazanmasına özen gösterilir. Ayrıca yine ders kapsamında
öğrenciler deneysel çalışma ve araştırmalarını yaparken tarafsız davranma, açık fikirli olma, öğrendiği
bilgilerin doğruluğunu sorgulama, mantıklı davranma ve en önemlisi meraklı olma özelliklerini içeren
bilimsel düşünme alışkanlıklarını edinirler.
Deneysel çalışmalar aşağıdaki bilimsel çalışma yönteminin aşamalarına uygun olarak yapılır.
Bilimsel Çalışma Yöntemi
Araştırma konusu belirlenir
Gözlem yapılır
Tahmin yapılır
Deney yapılır
Deneyden veriler toplanır
Sonuca varılır
Yorumlar yapılır
4. BİLİM UYGULAMALARI DERSİNİN YAPISI VE UYGULANMASI
Bilim Uygulamaları dersi, etkinlik çeşidi, mekân, yöntem, kullanılan araç ve gereç çeşidi vb.
bakımlarından esnek bir yapıda uygulanacaktır.
Bilim Uygulamaları dersi sadece kavramlar ve terimlerin öğretilmesi yerine, öğrencilerin
çevrelerinde meydana gelen olayların bilimsel temellerini keşfetmelerini amaçlayan, eğlenerek ve
deneyerek çeşitli etkinliklerle işlenecek 5, 6, 7 ve 8. sınıfa giden 9 ‐ 13 yaş grubuna yönelik uygulamalı
bir derstir. Bu derste etkinlikler, uygulama biçimine göre deney, araştırma, gözlem, sunum,
modelleme şeklinde yapılıp uygulama adı altında ifade edilecektir. Etkinlikler, çevreden kolaylıkla
temin edilebilen araç gereçlerle düzenlenebilecek; sınıfın yanında okul bahçesi, spor salonu gibi
5
ortamlarda da yapılabilecek etkinlikleri içermektedir. Etkinlikler özelliğine göre bireysel ya da gruplar
hâlinde uygulanabilir. Grup çalışmalarında gruplar heterojen (farklı başarı düzeyinde olan öğrenciler,
farklı cinsiyet vb.) olarak seçilmeli, grup üyeleri bazı uygulamalarda değiştirilerek sınıfın birbirleriyle
çalışabileceği ortamlar oluşturulmalıdır. Öğrenciler grup çalışmalarında farklı gruplarda çalışan
öğrencilerle çalışmalarını tartışma imkânı bulmalıdır. Bazen farklılıkların veya zıt sonuçların
bulunmasının doğal olduğuna ve yaratıcılık özelliğinin bir ürünü olduğuna dikkat çekilebilir. Önemli
olan öğrencilerin etkinlik sırasında aktif olmasını sağlamak, sorgulama, gözlem ve araştırma yapma,
yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, problem çözme gibi becerilerinin yanı sıra Ek 1‐Tablo 2 ’de
belirtilen tutum ve değerleri de geliştirmek, olayları bilim yoluyla açıklamayı öğrenmelerini
sağlamaktır. Öğretmen de öğrencilerinin yaratıcılık ve hayal güçlerini destekleyerek, onları motive
etmelidir. Öğretmen güvenli bir ortamda etkinliklerin gerçekleşmesini sağlamalı, gerektiğinde
etkinliklerde aktif olarak rol almalıdır. Öğretmen 5 ve 6. sınıflarda rehberlik eden bir rol üstlenirken, 7
ve 8. sınıflara ise daha çok gözlemci olmalıdır. Öğretim programındaki etkinlik başlığı altındaki
uygulamalar örnek niteliğinde olup bu uygulamalardan bir ya da birkaçı imkânlar ölçüsünde seçilir.
Seçilen uygulamalar aynen ya da değiştirilerek uygulatılabileceği gibi öğrencilerin düzeyi, konunun
özelliği ve olanaklara göre aynı amaca yönelik başka etkinlikler de düzenlenebilir. Etkinliklerin gösteri
deneyi şeklinde yapılmamasına özen gösterilmelidir.
Öğrencilerin bilimsel bilgiye ulaşmalarını sağlamak için; gözlem, deney, gösteri tekniklerinin yanı
sıra kazanımların düzeyine ve özelliğine göre, rol oynama, örnek olay, problem çözme, araştırma,
gezi, proje, görüşme, animasyon ve çeşitli simülasyon gibi yöntem ve teknikler de kullanılır.
Uygulamalarda dikkat edilmesi gereken bazı önemli hususlar aşağıda belirtilmiştir.
Uygulamanın Başlangıcında;
Öğretmen
 Uygulamanın grup hâlinde mi bireysel olarak mı yapılacağına karar vermeli, grup hâlinde
yapılacaksa grupların imkânlar ölçüsünde dörder kişilik olmasına özen göstermelidir.
 Uygulamanın özelliğine göre kullanılacak malzemelerin nasıl temin edileceğine önceden karar
vererek, uygulama öncesinde hazır olmasına dikkat etmelidir.
 Uygulamalarda tercihen öğrencilerin evlerinden veya çevrelerinden kolayca temin
edebilecekleri malzemeler kullanılmasına özen göstermelidir.
6
 Uygulama süreci ile ilgili açıklamalar yapmalıdır.
 Uygulamalarda güvenlikle ilgili konularda nelere dikkat etmesi gerektiği ve kural dışı
davranışların kendilerine, arkadaşlarına ve çevreye zarar vereceği, kazalara neden olabileceği
konusunda öğrencilerin dikkatini çekmelidir. Bunun yanı sıra canlılarla çalışırken onlara zarar
verilmemesi gerektiği konusunda da uyarmalıdır.
Uygulama sırasında;
 Uygulamanın güncel hayatla ilişkisini kurabilecekleri sorular sorularak olayla ilgili merak
edilen noktalar ortaya çıkarılmalıdır.
 Her öğrencinin ya da her grubun deney düzeneğini kendisinin kurmasına imkân vermelidir.
Uygulamanın tüm aşamalarında öğrencinin doğru sonuca ulaşmasını engelleyecek tüm
hatalar doğrudan düzeltilmek yerine sorulan sorularla öğrenci yönlendirilerek hatalarını
kendilerinin bulması sağlamalıdır.
 Öğrencilerin uygulamalara aktif katılımını sağlamalıdır. Grup içinde işbirliği yaparak
karşılaşılan zorlukları birlikte aşmaları konusunda teşvik etmelidir.
 Uygulama esnasında sonuç odaklı yönlendirme yapmamalı; sorunun çözümüne farklı
yollardan ulaşılabileceğini vurgulamalıdır.
 Uygulama süresince öğrencilerin elde ettikleri verileri düzenli olarak kaydettiklerini kontrol
etmelidir.
Uygulama sonunda;
 Elde edilen sonuçlar sınıfla paylaşılmalıdır. Paylaşım sırasında doğru ya da yanlış
değerlendirmesi yapılmadan tüm sonuçlar dinlenmelidir.
 Farklı sonuçlar nedenleri ile sınıfta tartışılmalıdır. Farklı fikirleri dinlemek öğrencilerin ufkunu
genişletecek ve başka soruları kendi içlerinde düşünmelerini sağlayacaktır.
 Ulaşılan sonuçlar güncel hayatla ilişkilendirilerek olayların veya problemlerin çözümünde nasıl
kullanılacağı açıklanmalıdır.
7
5. ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ölçme ve değerlendirme öğrencilerin etkinlik sürecindeki performanslarına ve yaptırılan her
uygulama sonunda öğretmenlerine teslim edecekleri raporlara göre yapılacaktır.
Uygulamalarda doldurulacak Raporlar EK 2’de belirtilen ya da bunun benzeri formata uygun
şekilde olmalıdır. Öğrencilerin rapor hazırlamaları sistematik düşünme becerisini edinmelerini sağlar.
Uygulama sonunda yazılan raporlar, öğrencileri yaptıkları çalışmaları bilimsel bir dille ve bilimsel
formatta anlatmaya alıştırmak için gereklidir.
Performans değerlendirme ise uygulamalarının değerlendirilmesi amacı ile kullanılır.
Değerlendirme sürecinde öğrencilerin, etkinliklere aktif katılımı, tutum ve değerler, gözlem yapma,
araştırma‐inceleme, bilimsel düşünme, yaratıcılık, sorumluluk alma, grup çalışmalarına yatkınlıkları,
grup çalışmalarında etik davranışları, edindiği bilgi ve bulguları paylaşabilme vb. özellikleri göz
önünde bulundurularak yapılır.
6. BİLİM UYGULAMALARI DERSİNİN KAZANIMLARI
5, 6, 7 ve 8. Sınıf kazanımları aşağıda açıklamalarıyla birlikte verilmektedir.
5. Sınıf Kazanımları
5.1 Vücudundaki yapı ve organların bir bütünlük içerisinde çalıştığını fark eder.
5.2 Yeterli ve dengeli beslenmeye uygun öğünler hazırlar.
5.3 Günlük hayatta kullandığı nesnelerin yapımı için uygun malzeme seçimini maddelerin niteleme
özellikleri ile ilişkilendirir. Malzemelerin sert, yumuşak, mıknatıstan etkilenme, suda yüzen‐batan,
su geçiren geçirmeyen vb. niteleme özellikleri dikkate alınır.
5.4 Yağmur, kar, buz, sis ve bulut oluşumunu suyun uğradığı değişimlerle ilişkilendirir.
5.5 Işığın doğrusal yolla yayıldığını gösteren modeller tasarlar.
5.6 Saf maddelerin erime, donma ve kaynama noktalarının bilinmesinin önemini günlük hayattan
örnekler vererek açıklar.
5.7 Katı, sıvı ve gaz hâlindeki maddelerin temel özelliklerinin yaşam için önemini fark eder.
5.8 Isının maddeler üzerindeki etkilerini fark ederek günlük yaşamdan örnekler verir. Isı ve sıcaklık
farkını vurgular.
5.9 Yaşadığı çevredeki bitki ve hayvanları keşfeder.
5.10 Çevresindeki canlıları gözlemleyerek besin zincirlerini ve önemini fark eder.
8
5.11 Çevresindeki yaşam alanlarını gözlemleyerek örnek bir yaşam alanı oluşturur.
5.12 Yaşadığı ortamı korumak ve güzelleştirmek için projeler üretir.
5.13 Mantarların ve mikroskobik canlıların insan yaşamına etkilerini örneklerle açıklar.
5.14 Sürtünme kuvvetinin yaşamdaki rolünü örneklerle ve deneylerle açıklar.
5.15 Aydınlatmanın günlük yaşamındaki olumlu ve olumsuz etkilerini açıklar.
5.16 Erozyondan korunma yolları ile ilgili çözüm önerileri sunar.
5.17 Elektriğin sebep olabileceği tehlikeleri fark eder ve korunma yollarını araştırır.
5.18 Basit bir elektrik devresi kurar ve çalıştırır.
5.19 Yaşadığı bölgede yeraltı ve yerüstü su kaynaklarının korunmasına yönelik araştırmalar yapar ve
sunar.
5.20 Çevre kirliliğine neden olan etmenleri araştırır. Yaşanılan bölgedeki yerel çevre sorunları
araştırılır.
5.21 Günlük hayatta yapılan sportif faaliyetlerin insan sağlığına etkisini fark eder.
5.22 Karışımların nasıl ayrılabileceğini deneylerle gösterir. Eleme, süzme, mıknatısla ayırma,
buharlaştırma, yüzdürerek ayırma gibi teknikler uygulanır.
5.23 Çözünme ve erime olaylarının doğadaki ve hayatındaki etkilerini fark eder.
5.24 Yerçekimi Kuvvetinin varlığını fark eder.
5.25 Depremin tehlikelerinden korunacak şekilde odasını veya sınıfını yeniden tasarlar.
6. Sınıf Kazanımları
6.1 Mikroskop kullanarak hücreyi gözlemler. Mikroskop bulunmuyorsa, hücre ile ilgili görseller
kullanılır.
6.2 Çeşitli malzemeler kullanarak hücre modeli yapar.
6.3 İnsan vücudunu oluşturan sistemlere ait modeller tasarlar. Sistemler fen bilimleri dersine paralel
olarak seçilmelidir.
6.4 Sistemler fen bilimleri dersine paralel olarak seçilmelidir. Virüs ve bakteriler seviyeye uygun
olarak tanıtılır, yapıları verilmez.
6.5 Dengelenmiş ve dengelenmemiş kuvvetlerle ilgili günlük hayattan örnekler verir.
6.6 Günlük hayattan örneklerle sürat kavramının birimleri arasında dönüşümler yapar.
6.7 Maddelerin tanecikli, boşluklu ve hareketli yapısını karşılaştırarak model tasarlar. Katıların,
9
sıvıların ve gazların sıkışma, genleşme ve akma özellikleri dikkate alınır.
6.8 Maddelerin fiziksel ve kimyasal değişimini deneyler yaparak gözlemler. Fiziksel ve kimyasal
değişimleri günlük hayat ile ilişkilendirir.
6.9 Maddelerin yoğunluklarının sıcaklıkla değişimini deney yaparak gözlemler.
6.10 Işığın yansımasından yararlanarak optik araçlar tasarlar.
6.11 Ses yalıtımı ile ilgili tasarımlar yapar. Farklı malzemeler kullanarak malzemelerin ses yalıtım
özelliklerini karşılaştırır.
6.12 İnsanda ergenlik dönemi ve bu döneme geçişte meydana gelebilecek bedensel ve ruhsal
değişimleri araştırır.
6.13 Farklı hayvanların hayat döngüsünü araştırır ve sunar.
6.14 Tohumun çimlenmesine etki eden faktörleri kontrollü deney yaparak gözlemler.
6.15 Tohum ve meyvenin günlük yaşamda kullanım alanlarına örnekler verir.
6.16 Farklı maddelerin ısı iletimi ile kullanım alanları arasında ilişki kurar. Isı iletimi düşük olan
maddelerin, ısı yalıtımında kullanıldığı da vurgulanır.
6.17 Yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımına yönelik model oluşturur.
6.18 Günlük hayatta kullanılan birçok araç‐gerecin elektrik devresi içerdiğini fark eder.
6.19 Üretilen elektriğin iletiminde ve kullanımında gerekli olan araçları tanır. Yüksek gerilim hattı,
trafo, sayaç, sigorta ve priz gibi araçlar verilir.
6.20 Direncin elektrik devresindeki rolünü deneyler yaparak gözlemler.
6.21 Güneş Sistemi’ni temsil eden bir model oluşturur. Farklı malzemelerle maketler ve modellemeler
yaptırılır. Ayrıca bilgisayar programları, animasyonlar kullanılabilir.
6.22 Ay’ın evreleri ile ilgili model oluşturur. Maket model, animasyonlar, görsel sunular yapar.
6.23 Günlük hayatta karşılaşılan çeşitli olayları bilim ile açıklar. Sınıf seviyesine uygun olaylar
seçilmelidir.
10
7. Sınıf Kazanımları
7.1 İnsan vücuduna ait sistemlerle ilgili modeller tasarlar. Sistemler Fen Bilimleri dersine paralel
olarak seçilmelidir.
7.2 Teknolojideki gelişmelerin sağlık sorunlarının teşhis ve tedavisinde kullanımına örnekler verir.
7.3 Bilinçli ilaç kullanımının önemini fark eder.
7.4 Doğrudan ve dolaylı ölçümler yapar.
7.5 Basıncın iletilmesinin teknolojideki uygulamalarına örnekler verir.
7.6 Enerji dönüşümlerine yönelik tasarımlar yapar. Isı ve kimyasal enerji dönüşümlerine girilmez.
7.7 Yapı modellerini kullanarak maddeleri element, bileşik ve karışım olarak sınıflandırır. Molekül ve
atomik yapılı element, molekül ve örgü yapılı bileşik yapı modelleri kullanılmalıdır.
7.8 Farklı elementlerin atomlarında farklı sayıda proton bulunduğunu modeller kullanarak fark eder.
Periyodik sistemdeki ilk 20 element ve yaygın elementler dikkate alınacaktır.
7.9 Periyodik sistemdeki ilk 20 elementin katman elektron dizilimi ile anyon veya katyonunun
oluşumunu ilişkilendirir. Oktet, dublet, iyon, anyon ve katyon kavramlarına değinilmelidir.
7.10 Heterojen karışımlar hazırlayarak özelliklerini karşılaştırır. Katı‐sıvı ve sıvı‐sıvı heterojen
karışımları örnek verilir.
7.11 Çözeltileri, çözünen madde miktarına göre sınıflandırır. Aşırı doymuş, doymuş, doymamış
çözeltiler örneklendirilir.
7.12 Çözünmeyi, çözücü‐çözünen maddelerin molekülleri veya iyonları arasındaki etkileşim
temelinde modellerle açıklar. Hidrotasyon, solvatasyon, dissosiyasyon gibi terimlere ve bağ
oluşumlarına girilmez.
7.13 Işığı soğuran maddelerin ısınmasından yararlanarak tasarımlar yapar.
7.14 Ekosistem modeli tasarlar.
7.15 Ekosistemleri olumsuz etkileyecek etkenleri ve bunların olası sonuçlarını tartışır.
7.16 Ekosistemlerin korunmasına yönelik öneriler sunar.
7.17 Uzaydaki değişik konumlardan bakıldığında, takımyıldızların farklı algılanabileceğini, modeller
üzerinden açıklar. Takımyıldızlara, Güneş Sistemi dışından bakıldığında farklı bir perspektifte
görüleceği belirtilir.
7.18 Yıldızlardan başka gök cisimlerinin de olduğunu görsellerle fark eder. Yıldız, gezegen, galaksi,
bulutsu, yıldız kümesi ve takımyıldızlar arasındaki farklar belirtilir.
7.19 Gökyüzü gözlem araçlarını araştırır ve sunar. Dürbün, kamera, amatör teleskoplar, bilimsel
teleskoplar, radyo teleskopları, Hubble Uzay Teleskobu gibi gözlem araçları ve göz örnek verilir.
7.20 Fen Bilimlerine önemli katkılarda bulunmuş bazı Bilim insanlarını ve bilime katkılarını araştırır.
7.21 Günlük hayatta karşılaşılan çeşitli olayları bilim ile açıklar.
11
8. Sınıf Kazanımları
8.1 Çeşitli malzemeler kullanarak DNA modeli tasarlar.
8.2 Mitoz ve mayozun evrelerini gösteren modeller tasarlar.
8.3 Basit makineler tasarlar. Basit makine olarak, sabit makara, hareketli makara, palanga, kaldıraç,
eğik düzlem ve çıkrıkla sınırlı kalınır.
8.4 Periyodik sistemde elementlerin bulundukları grup numaraları ile iyonlarının yükleri arasındaki
ilişkiyi fark eder. 1A, 2A, 7A ve 8A grup elementleri incelenir.
8.5 Periyodik tablo modeli oluşturur.
8.6 Periyodik sistemde metal, ametal ve soy gazların bulunduğu grupları gösterir ve bu grupları
adlandırır. 1A, 2A, 7A ve 8A (1, 2, 17 ve 18) grup elementleri ve adları verilir.
8.7 Metal atomları ile ametal atomları arasında iyonik, ametal atomları arasında kovalent bağ
oluştuğunu modellerle açıklar. Periyodik sistemdeki ilk 20 elementin oluşturduğu basit bileşik
örnekleri seçilir.
8.8 Asit ile baz tepkimesinde pH değişimini gözlemleyerek nötralizasyonu açıklar.
8.9 Deney yaparak kimyasal tepkime türlerini ayırt eder. Çökme, yanma ve asit baz tepkimeleri
seçilir.
8.10 Basit kimyasal tepkimeleri denkleştirir. Denkleştirmede sayma yöntemi kullanılır.
8.11 Sesin bir enerji türü olduğunu fark eder.
8.12 Bir müzik aleti modeli tasarlar.
8.13 Işığın kırılmasını deneyler yaparak gözlemler ve doğa olaylarından örnekler verir.
8.14 Sesin hangi ortamlarda yayılabileceğini deneylerle fark eder. Ortamlara göre sesin süratindeki
farklılıklar belirtilir.
8.15 Işığın sürati olduğunu fark eder. Çeşitli gök cisimlerinden ışığın Dünya’ya ulaşma süreleri ile ilgili
veriler kullanılır.
8.16 Enerji çeşitlerinin birbirlerine dönüşümüne örnekler verir. Potansiyel‐kinetik enerji
dönüşümlerine girilmez.
8.17 Su döngüsünü gösteren deney tasarlar.
8.18 Doğal kaynakları, sınırlılıklarını ve bilinçli kullanımının önemini fark eder.
8.19 Küresel bir çevre sorununun ülkemize olası etkilerini tartışır.
8.20 Hâl değişimi sürecinde sıcaklığın değişimini gözlemleyerek sıcaklık‐zaman grafiğini çizer ve
yorumlar.
8.21 Maddelerin hâl değişimleri sırasında meydana gelen ısı alışverişini bağların kopması ve oluşması
12
ile ilişkilendirir. Katı, sıvı ve gaz hâlindeki maddelerin molekülleri/atomları arasındaki boşluk,
hareketler, bağ sağlamlığı dikkate alınır.
8.22 Depreme dayanıklı yapı tasarlar.
8.23 Basit bir elektroskop modeli tasarlar.
8.24 Fen bilimleri alanındaki meslekleri araştırır ve sunar.
8.25 Bilim insanlarını ve bilime katkılarını araştırır.
8.26 Günlük hayatta karşılaşılan çeşitli olayları bilim ile açıklar.
13
EK 1
Tablo 1: Öğrencilere kazandırılacak olan bilimsel süreç becerileri
Planlama ve Başlama
Gözlem
Karşılaştırma‐sınıflama
Çıkarım yapma
Tahmin
Kestirme
Değişkenleri belirleme
Yapma
Deney tasarlama
Deney malzemelerini ve araç‐gereçlerini tanıma ve
kullanma
Bilgi ve veri toplama
Ölçme
Verileri kaydetme
Analiz ve Sonuç çıkarma
Veri işleme ve model oluşturma
Yorumlama ve sonuç çıkarma
Sunma
14
EK 1
Tablo 2: Bilim Uygulamaları Dersini alacak olan öğrenciler için “Tutum ve Değer” Kazanımları
Kendini vererek dinler.
Öğrenmeye ve anlamaya isteklidir.
Açık fikirlidir ve fikirlerini söylemekten çekinmez.
Kendisine ve çevresine karşı ilgi ve merak duyar.
Kendi başına fikir üretir.
Görevleri isteyerek, gönüllü olarak yapar.
Temiz ve sağlıklı yaşamaya gayret eder.
Kendisine ve çevresine saygılı davranır (gürültü yapmaz, çevresine zarar vermez,
başkalarının hakkını çiğnemez, âdil ve dürüsttür).
Problemlerin çözümünde, sistematik planlamanın önemini kabul eder.
Kendisini tanır ve kendisine güvenir (öz güvenlidir, zayıf ve güçlü yönlerini bilir).
İş birliği yapar.
Sorumluluklarını yerine getirir.
Çevresinde olayları takip eder.
Kendisini ve çevresini sürekli sorgular.
Kendisi ve çevresi için güvenlik önlemleri alır.
15
EK‐2
UYGULAMA RAPORU
Uygulamanın Adı
Uygulamanın Amacı
Uygulamada Kullanılan Malzemeler
Uygulamanın Yapılışı
Uygulamada Elde Edilen Veriler
Uygulamanın Sonucu ve Yorumlanması
Bul
Cevapla



Konu ile Alakalı Benzer Konular
Konular Yazar Yorumlar Okunma Son Yorum
  32 adet fen bilimleri dersi akıllı tahta programı olan yayınlar fenhane58 0 1,030 18/08/2020, 14:25
Son Yorum: fenhane58
  8.sınıf bilim uygulamaları konu özeti-örnek sorular fenhane58 0 3,160 14/11/2019, 07:11
Son Yorum: fenhane58
  4006 TÜBİTAK BİLİM FUARI HAZIRLARKEN DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR fenhane58 0 3,550 01/04/2016, 22:56
Son Yorum: fenhane58
  çevre eğitimi dersi 1.dönem zümresi dersfen 0 1,802 08/10/2015, 13:10
Son Yorum: dersfen
  zeka oyunları dersi için fillomino fenhane58 0 1,501 10/03/2015, 11:48
Son Yorum: fenhane58
  2.dönem teog sınavında fen dersi için analiz örneği dersfen 0 2,671 25/02/2015, 09:46
Son Yorum: dersfen
  Tubitak bilim fuarı için gerekli dosyalar dersfen 0 1,471 10/02/2015, 13:52
Son Yorum: dersfen
  6.sınıf bilim uygulamaları yıllık planı ortaokul 0 1,372 26/09/2014, 13:48
Son Yorum: ortaokul
  Bilim ve teknoloji haftası için yazı,şiir,fıkra fenhane58 0 2,430 20/03/2014, 20:09
Son Yorum: fenhane58
  müslüman bilim adamları fenhane58 0 2,431 31/01/2014, 02:26
Son Yorum: fenhane58

Hızlı Menü:


Konuyu Okuyanlar:
1 Ziyaretçi